Zakład Mediów Elektronicznych UŁ
prof. Ryszard W. Kluszczyński

prof. dr hab. Ryszard W. Kluszczyński

Kierownik Zakładu Mediów Elektroniczych oraz Katedry Mediów i Kultury Audiowizualnej
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Bio

Profesor dr hab. nauk humanistycznych. Na Uniwersytecie Łódzkim, w Instytucie Kultury Współczesnej kieruje Katedrą Mediów i Kultury Audiowizualnej a w niej Zakładem Mediów Elektronicznych. Profesor w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Od 2003 roku wykłada także w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W roku 2001 profesor w Coker College, Hartsville S.C., USA. W latach 2001-2006 profesor Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. W roku 2004 wizytujący profesor teorii filmu i mediów na uniwersytecie w Karlstad, Szwecja oraz wizytujący profesor sztuki nowych mediów na Uniwersytecie Witolda Wielkiego w Kaunas, Litwa. Gościnnie wykładał na wielu uniwersytetach w Europie i Ameryce Północnej, m.in. Uniwersytecie w Sztokholmie, Akademii Sztuk Pięknych w Budapeszcie, Uniwersytecie Jana Gutenberga w Mainz, Akademii Sztuk Wizualnych w Braunschweig, Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts w Paryżu, Akademi Sztuk Pięknych w Strasburgu, York University w Toronto, Uniwersytecie McGill oraz Concordia University (oba w Montrealu), Uniwersytecie Carnegie Melon w Pittsburghu, University of California w Davis, University of Westminster w Londynie, Akademii Mohylowskiej w Kijowie. Odbył staże naukowe na Uniwersytecie w Redding (2000), Uniwersytecie w Hull (1996), North London University (1993) i na Uniwersytecie w Oxfordzie (1989). Był stypendystą rządu francuskiego w ramach programu zapoznającego ze strukturą i funkcjonowaniem francuskich instytucji artystycznych (1995). 

Zajmuje się sztuką nowych mediów w wymiarze teoretycznym i historycznym, filmem eksperymentalnym i sztuką wideo, problematyką cyberkultury oraz społeczeństwa informacyjnego i sieciowego, jak również teorią sztuki, awangardą artystyczną oraz najnowszymi tendencjami w sztuce. Bada zagadnienia związków między twórczością artystyczną, nauką i techniką. Uprawia również krytykę sztuki. Jego teksty zostały przetłumaczone na kilkanaście języków.

Członek zespołów redakcyjnych „Art Inquiry" i „Przeglądu Kulturoznawczego", członek Rady Programowej „Kultury Współczesnej", stały współpracownik „Kwartalnika Filmowego", współpracownik wielu pism artystycznych.

Członek Rady Programowej serii międzynarodowych konfrencji dotyczących historii sztuki, nauki i technologii: Re-live, Melbourne 2009, Re-place, Berlin 2007, Re-fresh!, Banff 2005. Członek Międzynarodowego Komitetu Programowego International Symposium on Electronic Art w roku 2009 w Belfaście, w 2008 w Singapurze, w 2004 w Helsinkach - Sztokholmie - Tallinie oraz w 2000 w Paryżu.

Juror wielu festiwali i konkursów sztuk medialnych, m.in. Baltic goes Digital - An Open Digital Art Contest, Art Line / NCK, Galeria Miejska, Gdańsk (2012); Docks Docs Gdańsk Remix (2011), Filmteractive Festival, Łódź (2011); Festiwal projektów: międzykulturowy dialog - film i obraz, Netd@ys, Warszawa (2004); International Festival of Film and New Media, Split (2000); Międzynarodowe Biennale Sztuki Mediów, Wrocław (1999); Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych, Oberhausen (1996); Międzynarodowy Festiwal Wideo, Locarno (1995); International Biennial Film + Architecture, Graz (1995); International Video Festival, Bauhaus-Dessau (1993). 

Od 1988 roku aktywny jako kurator projektów z zakresu sztuki współczesnej. W latach 1990-2001 kurator filmu, wideo i sztuk multimedialnych w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, autor wielu międzynarodowych wystaw i projektów artystycznych. W roku 2010 kurator Międzynarodowego Biennale Sztuki Współczesnej „Mediations" w Poznaniu. Od 2011 roku dyrektor artystyczny międzynarodowego projektu Art & Science Meeting w Centrum Sztuki Współczesnej – Łaźnia w Gdańsku.

Wiceprzewodniczący Komitetu Nauk o Kulturze Polskiej Akademii Nauk, wiceprzewodniczący sekcji polskiej i członek sekcji międzynarodowej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA, członek Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego i Łódzkiego Towarzystwa Naukowego. Przewodniczący Rady Programowej Centrum Sztuki Współczesnej w Gdańsku. Członek Rady Muzeum przy Muzeum Sztuki w Łodzi powołany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Rady Społecznej tegoż Muzeum. 

Nagrody:

„Łódzkie Eureka" przyznane przez Radę ds Szkolnictwa Wyższego i Nauki przy Prezydencie Miasta Łodzi za wybitne osiągnięcia naukowe (2012).

Indywidualna Nagroda pierwszego stopnia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za osiągnięcia naukowe przyznana za książkę „Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu" (2011).

Medal Komisji Edukacji Narodowej przyznany przez Ministra Edukacji Narodowej (2009).

Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis“ przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2008).

Nagroda Indywidualna Ministra Edukacji Narodowej za książkę „Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej" (2000).

Nagroda im. Bolesława Michałka przyznawana przez miesięcznik „Kino" za książkę „Obrazy na wolności" (1999).

Laterna Magica - Nagroda Przewodniczącego Komitetu Kinematografii za osiągnięcia w dziedzinie kultury filmowej przyznana za działalność naukową, organizacyjną i popularyzatorską w dziedzinie filmu eksperymentalnego i sztuki wideo (1991).