Zakład Mediów Elektronicznych UŁ
dr

dr Dagmara Rode

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Publikacje

Książki:
Polityka w pierwszej osobie. Twórczość Dereka Jarmana, Łódź 2014.

Redakcja tomów zbiorowych:
  • Trajektorie obrazu. Strategie wizualne w sztuce współczesnej, red. i wstęp Ryszard W. Kluszczyński, Dagmara Rode, Łódź 2015.
  • Metody dokumentalne w filmie, red. i wstęp Dagmara Rode, Marcin Pieńkowski, Łódź 2013.
  • O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej, red. i wstęp Dagmara Rode, Paweł Sołodki, Warszawa 2010.
  • (Nie)Obecne granice. Szkice o obliczach transgresji, red. i wstęp Katarzyna Kuropatwa, Dagmara Rode, Kraków 2003.
Artykuły w czasopismach:
  • Women's Experimental Filmmaking in Poland in the 1970s and Early 1980s, „Baltic Screen Media Review”, Volume 3, 2015.
  • Dziewczyńskie zapiski – o wczesnej twórczości Sadie Benning, „Kwartalnik Filmowy” nr 82, 2013.
  • Uwagi o Pine and Fir Trees. Women's Memories of Life During Socialism Sanji Iveković, „Panoptikum” nr 12 (19) 2013.
  • Pokonani mężczyźni’. O męskości w filmach Europy Środkowo-Wschodniej, „Kwartalnik Filmowy” nr 74, 2011.
  • Landscape film – o pewnym epizodzie w historii brytyjskiego filmu awangardowego, „Kwartalnik Filmowy” nr 70, 2010.
  • I tak oto kończy się świat…” Jubileusz, The Last of England i współczesność jako apokalipsa, „Panoptikum” 9 (16) 2010.
  • Zrób sobie Idola, czyli co nas czeka, jeśli nie zamkniemy telewizora w szafie, „Edukacja Alternatywna” 2004-2005, nr 1.
  • Światło śmierci. Uwagi o Drodze do zatracenia Sama Mendesa, „Kamera. Film & Tv” 2004, nr 4.
  • Queering the Bible. Notatki o Ogrodzie Dereka Jarmana, „Panoptikum” 2004, nr 3 (10).
  • Bodies and Screens, or the Signs of Reification, „Art Inquiry”, Vol. V (XIV), 2003.
  • Lucyferiańskie kino Kennetha Angera, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 41-42.
  • Z Archiwum X 200 lat później albo alchemia cyberpunku, „Kwartalnik Filmowy” 2000, nr 31-32.
Artykuły w pracach zbiorowych:
  • O możliwość samostanowienia - Ewa Partum. W: Kobiety niepokorne. Reformatorki - buntowniczki - rewolucjonistki, red. Izabela Desperak, Inga Kuźma, Łódź 2016. 
  • Obraz ciała, obraz taśmy – o Fuses Carolee Schneemann. W: Trajektorie obrazu. Strategie wizualne w sztuce współczesnej, red. Ryszard W. Kluszczyński, Dagmara Rode, Łódź 2015.
  • (współautor Paweł Sołodki) Dokument interaktywny: rekonesans. W: Paradygmaty współczesnego kina, red. Ryszard W. Kluszczyński, Tomasz Kłys, Natasza Korczarowska-Różycka, Łódź 2015.
  • Dereka Jarmana wizyty w archiwum. O kilku użyciach found footage. W: Teoria obrazu w naukach humanistycznych, red. Konrad Chmielecki, Beata Lisowska, Łódź 2015.
  • Reenctments Eva i Franco Mattes. W: Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów, red. Piotr Zawojski, Katowice 2015.
  • Aktywistyczne użycia (nowych) mediów: wybrane działania w polskim ruchu feministycznym. W: Film i media - przeszłość i przyszłość. Kontynuacje, red. Andrzej Gwóźdź i Magdalena Kempna-Pieniążek, Warszawa 2014, e-book dostępny na stronie: http://www.ispan.pl/pl/dzialalnosc-badawcza/zaklad-antropologii-kultury-filmu-i-sztuki-audiowizualnej/biblioteka-kwartalnika-filmowego.
  • Goldenes Zeitalter der Animation und Beginn der Filmamateurbewegung. W: Der Polnische Film: von seinen Anfaengen bis zur Gegenwart, hrsg. Konrad Klejsa, Schamma Schahadat, Margarete Wach, Marburg 2013.
  • Ujawnię swój sekret i przetrwam Margaret Thatcher”. Postawy autobiograficzne Dereka Jarmana. W: O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej, red. Dagmara Rode, Paweł Sołodki, Warszawa 2010.
  • Gwałt w publicznej toalecie. Diabły Kena Russella. W: Między słowem a obrazem, red. Małgorzata Jakubowska, Tomasz Kłys, Bronisława Stolarska, Kraków 2005.
  • Tożsamość kobiety/tożsamość artystki. Poszukiwania Mayi Deren. W: Płeć w literaturze i filmie XX wieku red. Tomasz Cieślak, Marzena Woźniak-Łabieniec, Łódź 2005.
  • Sztuka jako samopoznanie. Rytualne formy Mayi Deren. W: (Nie)Obecne granice. Szkice o obliczach transgresji, red. Katarzyna Kuropatwa, Dagmara Rode, Kraków 2003.
  • (współautorka: Katarzyna Kuropatwa) Design jest sensem życia w dobrobycie. Co projektuje Komuna Otwock? W: Pogranicza sztuk plastycznych, red. Ewa Kubiak, Jowita Jagla, Łódź 2002.
  • Reklama, która bardzo nie chce być reklamą. Wideoklip, MTV, ideologia. W: Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji, red. Konrad Klejsa, Grzegorz Skonieczko, Kraków 2002.
  • (współautorka: Barbara Gryczan) Między cieniem Słońca a Błękitem. O The Queen is Dead Dereka Jarmana. W: Na rubieżach ponowoczesności. Szkice o filmie współczesnym, red. Konrad Klejsa, Grzegorz Skonieczko, Kraków 2000.
Tłumaczenia naukowe:
  • Jean Burgess, Joshua Green, Przedsiębiorczy vloger: kultura uczestnictwa poza podziałem na profesjonalistów i amatorów. W: Badanie widowni filmowej. Antologia przekładów, red. Konrad Klejsa, Magdalena Saryusz-Wolska, Warszawa 2014.
  • Bill Nichols, Typy filmu dokumentalnego, tłum. Marta Heberle, Dagmara Rode. W: Metody dokumentalne w filmie, red. Dagmara Rode, Marcin Pieńkowski, Łódź 2013.
  • Jay Ruby, Obraz odbity – refleksywność i film dokumentalny, tłum. Dagmara Rode, Marcin Pieńkowski, Zbigniew Pieńkowski. W: Metody dokumentalne w filmie, red. Dagmara Rode, Marcin Pieńkowski, Łódź 2013.
  • Sofie Van Bauwel, Hybrydowe tożsamości płciowe w teledyskach: opór i hegemonia, tłum. Dagmara Rode, Konrad Zieliński. W: O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej, red. Dagmara Rode, Paweł Sołodki, Warszawa 2010.
  • Paul Coates, Ideologie sacrum i profanum: „Europa” oraz „wieś i miasto” w kinie polskim po 1989 roku. W: Kino polskie: reinterpretacje. Historia – ideologia – polityka, red. Konrad Klejsa, Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2008.
Teksty publicystyczne i popularno-naukowe (wybór):
  • Rozszywanie płci. Fotografie Moniki Kokoszyńskiej. W: Monika Kokoszyńska, Polish Masters / Bez tytułu, katalog wystawy w Galerii FF, Łódź 2011.
  • Wstęp do Godarda, „Kino” 2011 nr 4.
  • Nieszlachetna patyna. Co zostanie, gdy zdmuchniemy kurz z polskich komedii romantycznych, „Furia: nieregularnik lesbijsko-feministyczny” 2010 nr 2.
  • (współautorka Magdalena Karkowska) Za kulisami rzeczywistości. Projekt Antypody umysłu w Galerii Manhattan, „Czas Kultury“, 2009, nr 1.
  • Filmowy rykoszet, „Zadra. Pismo feministyczne“, 2009, nr 1-2 (38-39).
  • (współautor Paweł Sołodki) a million different loves!?, „Zadra. Pismo feministyczne”, 2006, nr 4 (29).
  • AIDS po polsku, „Zadra. Pismo feministyczne”, 2006, nr 2-3 (27-28).